Hoe je klantenrelaties verbeteren door het toepassen van het DISC Model?

Als sales professional breng je het grootste deel van je tijd door met communiceren.Β 

Verzenden van e-mails, telefonisch contact met je klanten, productvoorstellingen, enz. Effectieve communicatie is daarom belangrijk.Β 

Β 

” 𝘼 π™œπ™€π™€π™™ π™§π™šπ™‘π™–π™©π™žπ™€π™£π™¨π™π™žπ™₯ 𝙨𝙩𝙖𝙧𝙩𝙨 π™¬π™žπ™©π™ π™œπ™€π™€π™™ π™˜π™€π™’π™’π™ͺπ™£π™žπ™˜π™–π™©π™žπ™€π™£”.

Β 

Herkenbaar?Β 

  • Klanten waar je onmiddellijk een klik mee hebt en de communicatie vlot verloopt
  • Klanten waarmee het wat stroever verloopt en de communicatie moeilijk verloopt
Β 

In mijn rol als sales representative heb ik dit ook ervaren. Aanvankelijk begreep ik niet goed waar het verkeerd liep in mijn verkoopsgesprekken met de klanten waar ik minder een klik mee had. Soms nam ik dit persoonlijk op mij en begon ik te twijfelen aan mezelf.

Op een gegeven moment hadden we de mogelijkheid om een test te doen waaruit onze voorkeursstijl / communicatiestijl naar voor kwam. Dit was voor mij een eye-opener omdat ik op die manier begreep wat er aan de hand was.

Inzicht 1/ Elke klant heeft zijn/haar voorkeursgedrag en communicatiestijl.

Inzicht 2/ Elke sales professional heeft ook zijn/haar voorkeursgedrag en communicatiestijl.

Inzicht 3/ Wanneer de stijlen teveel afwijken van elkaar is het moeilijker om met elkaar te verbinden.

Β 

Het DISC Model onderscheidt 4 voorkeursstijlen: dominantie, invloed, stabiliteit, conscientieusheid op basis van de volgende criteria: taak- versus mensgericht, hoog versus rustig tempo.

Β 

Concreet voorbeeld:

Jij bent eerder taakgericht en bent vooral gefocust op het voorstellen van je diensten/producten en je klant is eerder mensgericht en gericht op de relatie. Als je je hier bewust van bent, dan heb jij als sales professional de mogelijkheid om hier iets aan te doen door bijvoorbeeld je stijl wat aan te passen aan de stijl van jouw klant.

Kennis hebben van het DISC model en je eigen communicatiestijl levert betere relaties op en dus een betere verkoop.

βœ”οΈWil je als sales professional je persoonlijk DISC rapport aankopen?

βœ”οΈOf ben je als sales manager overtuigd van de meerwaarde om voor iedereen in je sales team een DISC rapport te voorzien om er nadien een individueel coachingtraject aan te kopppelen?

Β 

πŸ“…Dan luister ik graag naar hoe ik jou kan helpen in een vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Β 

Link voor het kennismakingsgesprek:Β n2coaching (office365.com)

Β